Energie vergelijken?

Postcode Type Energiecontract

Overstappen van energie, hoe werkt dat?

Je bent niet blij met je huidige energiecontract. Je bent misschien niet tevreden over de klantenservice, of vind dat je teveel betaalt. In dat geval kan je gemakkelijk en snel overstappen van energieleverancier. Sinds 2012 is het namelijk zo dat Belgische leveranciers geen verbrekingsvergoeding meer mogen renenen wanneer je het energiecontract vroegtijdig opzegt. Dit betekent dus dat je op elk gewenst moment kunt veranderen van energie zonder dat dit een boete oplevert. Wel geldt er altijd een opzegtermijn van 1 maand. Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie over overstappen. 

  • Particulieren, zelfstandigen en K.M.O’s kunnen op ieder gewenst moment eenvoudig veranderen van energieleverancier
  • Sinds 2012 is er een wet van kracht die stelt dat energieleveranciers geen verbrekingsvergoeding mogen rekenen wanneer iemand het contract vroegtijdig opzegt
  • Wanneer je wilt overstappen heeft dit dus geen financiële consequenties
  • Let op: sommige leveranciers rekenen de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar (en niet pro rata)
  • Dit kan betekenen dat je de vaste vergoeding direct bij ingang van het contract betaalt. Wanneer je vervolgens na 1 of 2 maanden overstapt kost overstappen vaak wel geld
  • Ga je overstappen? Dan hoef je het huidige contract niet op te zeggen. Dit wordt allemaal geregeld door de nieuwe leverancier
  • Houd altijd rekening met een opzegtermijn van 1 maand
EssentOCTA+Comfort EnergyMega
essent-logo octa plus logo comfort energy logo mega-logo
Beste keus Betrouwbaar Klantvriendelijk Goede service
Aanbod Gas:
Stroom:
Mazout:
Gas:
Stroom:
Mazout:
Gas:
Stroom:
Mazout:
Gas:
Stroom:
Mazout:
Aanbieding €300 Korting €100 Korting €75 Korting €0 Korting
Beoordeling
Afsluiten

Hoe kan ik veranderen van energieleverancier?

Veranderen van energieleverancier gaat in België relatief gemakkelijk. In ons land zijn consumenten goed beschermd. Dit houdt in dat je op elk moment je huidige contract kunt opzeggen en kunt switchen naar een nieuwe aanbieder. Ongeacht of je een contract van bepaalde-  of onbepaalde duur hebt. En ook als je gaat verhuizen. Maar hoe werkt dit precies? In het onderstaande stappenplan leggen we het precies uit:

Benodigde tijd: 10 minutes.

Veranderen van energieleverancier

  1. Energieleveranciers vergelijken

    Vul je postcode, geschatte verbruik, en gewenste contract in. Vergelijk de verschillende beschikbare leveranciers op basis van prijs, service of duurzaamheid

  2. Nieuw contract tekenen

    Een geschikte aanbieder en contract gevonden? Je kunt het nieuwe energiecontract eenvoudig online afsluiten op de website van de aanbieder. De nieuwe leverancier zorgt dat het huidige contract wordt opgezegd, en zorgt dat het nieuwe contract op de gewenste datum ingaat.

  3. Meterstanden doorgeven voor eindafrekening

    Nadat het nieuwe contract is ondertekend ontvang je bericht van de netbeheerder. Deze zal vragen naar de laatste meterstanden. Op basis van deze meterstanden ontvang je de eindafrekening van je bestaande leverancier. Geef je de laatste meterstanden niet door? Dan zal de huidige leverancier het doen met een schatting. Dit is vaak niet in het voordeel van de consument. Geef de meterstanden dus altijd door!

  4. Nieuwe contract gaat in, pas eventueel termijnbedrag aan

    Een maand nadat je bent overgestapt – en het oude contract automatisch is opgezegd – start de levering van gas en elektriciteit door de nieuwe leverancier. Ook bij de nieuwe leverancier ga je een maandelijks termijnbedrag betalen. Geef bij voorkeur door hoeveel stroom en gas je de afgelopen periode hebt verbruikt. Zo kan de nieuwe leverancier het termijnbedrag beter inschatten en kom je niet voor een enorme eindafrekening te staan.

Veelgestelde vragen over het switchen van gas- en elektriciteitsleverancier

Steeds meer Belgen besluiten om te veranderen van energie. Er zijn nogal wat vragen rondom dit onderwerp. In de onderstaande FAQ vind je de meest gestelde vragen inclusief een kort en bondig antwoord. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact op met de klantenservice. Tip: we hebben een uitgebreide pagina geschreven over overstappen van mazout naar aardgas

Wanneer kan ik veranderen van energie?

In België kan je op elk gewenst moment veranderen van energieleverancier. Dit geldt voor particulieren, zelfstandigen en KMO’s. Daarbij maakt het niet uit je een contract voor bepaalde of onbepaalde duur hebt.

Moet ik zelf het contract met mijn huidige leverancier opzeggen?

Nee, dit regelt de nieuwe leverancier. Op het moment dat je overstapt zorgt de nieuwe aanbieder dat het huidige contract wordt stopgezet en het nieuwe contract ingaat op de gewenste datum. Zelf hoef je dus niets te doen.

Is er een opzegtermijn?

Ja, deze bedraagt 1 maand. Dat wil zeggen dat – op het moment dat je overstapt – jouw huidige leverancier nog 1 maand gas en stroom blijft leveren. Wanneer je op 1 november overstapt, gaat het nieuwe contract in op 1 december.

Hoe zit het met de vaste vergoeding?

Sommige leveranciers (zoals Mega, Octa+, Luminus en Essent) factureren de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar. Dat betekent dat je de vaste vergoeding direct bij aanvang van het contract moet afrekenen. We zien dit ook wel als een verkapte verbrekingsvergoeding. Want wanneer je na 1 of 2 maanden wilt overstappen, is dat financieel gezien vaak nadelig. Je hebt de vaste vergoeding al betaald, en bij jouw nieuwe leverancier zul je deze kosten opnieuw moeten betalen. Bij veel andere leveranciers betaal je deze vergoeding verspreid over de contractperiode. Uitkijken dus!

Krijg ik ook een nieuwe meter en aansluiting?

Nee, de aansluiting en stroom- en gasmeter blijft hetzelfde. Je kunt jouw netbeheerder wel vragen om een enkelvoudige, tweevoudige, slimme, of budgetmeter. Maar dit staat los van de keuze voor een nieuwe energieleverancier.